Denktanksessies organiseren wij drie maal per jaar. Deze sessies bijwonen, maar (nog) geen DWSI-lid? Neem dan contact op via info@dwsi.nl

2e denktanksessie

Leren over Water en Macht in de Stad

22 april 2015
De Witte Vosch, Utrecht
Leren over Water en Macht in de Stad

Wie Utrecht met een bezoek vereert, kan de omvangrijke verbouwing van het stationsgebied niet zijn ontgaan. Van muziekcentrum Vredenburg tot het Jaarbeursplein wordt het stationsgebied stevig onderhanden genomen. Met misschien wel de meest zichtbare verandering: het opnieuw open graven van de Catharijnesingel.

Zulke ingrepen in de infrastructuur van de stad zijn bepalend voor de toekomst van de stad, haar bewoners, haar bedrijven en haar bezoekers. Maar wie bepaalt eigenlijk hoe het nieuwe stationsgebied eruit komt te zien? En welke belangen en motieven spelen daarbij een rol?
dwsi4 Sierd-de-vos
Aan het woord als inleiding op de denktanksessie is Sierd de Vos, directiesecretaris van de projectorganisatie stationsgebied en vanaf het begin nauw betrokken bij de besluitvorming en uitvoering van het project CU2030. Hij schetst de omstandigheden waarin de keuze voor herstructurering gemaakt zijn: Hoog-Catharijne, ooit vooruitstrevend, was afgegleden door sociale problematiek en een uit zijn jasje gegroeide OV-terminal. Bovendien waren de Utrechtenaren de Catharijnebaan meer dan zat. Toen in 2007 de eerste sloop begon, gingen er geluiden op om de heleboel maar te slopen en de ‘fouten uit het verleden te herstellen’. Maar Hoog-Catharijne heeft Utrecht veel voorspoed gebracht volgens De Vos. Om dat te begrijpen moeten we terug naar eind jaren ’50, als Jan de Vries van projectontwikkelaar Bredero zijn visie voor het moderne stadscentrum formuleert: een shopping mall naar Amerikaans leest waar winkelen ‘een dagje uit’ wordt. Dat is bijzonder, aldus De Vos, in een tijd waarin men alleen nog maar ‘boodschappen deed’. Het was een droom voor Utrecht: een shopping mall op het grootste vervoersknooppunt van Nederland met ruim baan voor de auto.

Het was een visionair en ingrijpend plan. Zo ingrijpend dat minister Marga Klompé er een stokje voor stak. Slechts een deel van de Catharijnesingel mocht gedempt worden. In ruil daarvoor zou het Rijk Utrecht helpen de historische binnenstad te onderhouden.

Download bijeenkomst verslag